مرا به خاطر بسپار

IMAGE
دوره آموزشی Vray
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
 در این دوره که سرفصل درسی آن پلاگین VRay می باشد ، مفهوم تحلیل فیزیکی متریال های... Read More...
IMAGE
دوره آموزشی Light و Texturing
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
 در این دوره  تسلط بر تکنیک های تکسچرینگ اجسام ، نورپردازی با نور های 3Ds Max... Read More...
IMAGE
دوره آموزشی مدلسازی در معماری
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
در این دوره  تسلط بر تکنیک های مهم مدلسازی احجام منحنی ، وارد کردن ترسیمات اتوکد... Read More...
پرینت

ساخت یک کاراکتر برای انیمیشن - Texturing قسمت اول

on . زیر مجموعه : Designing Materials

СНПЧ А7 Пенза, обзоры принтеров и МФУ

این سومین قسمت از آموزش چهار قسمتی ساخت کاراکتر برای انیمیشن می باشد .در این قسمت با ساخت تکسچر و اعمال آن با استفاده از ابزار Viewport Canvas به مدل آشنا می شویم . با ما همراه باشید .

 گام اول : تکسچرینگ چیه ؟

در گرافیک سه بعدی به روند ساخت و اعمال تکسچر یا بافت به مدل تکسچرینگ می گویند . در حقیقت واژه ی تکسچرینگ شامل دو چیز می شود : UVW mapping و texture painting . در مورد UVW mapping در دو قسمت قبلی آموزش یاد گرفتیم و روی texture painting تمرکز خواهیم کرد . هدف ما ساخت یک تکسچر بوسیله ی فتوشاپ و Viewport Canvas می باشد . Viewport Canvas یک ابزار نقاشی سه بعدی در برنامه ی تری دی مکس هست که در واقع یکی دیگر از جلوه های قدرت این نرم افزار به شمار می رود . در تصویر زیر نتیجه ی نهایی کار را مشاهده می کنید .

41

گام دوم : موتور رندر Mental Ray

میخوایم صحنه رو با موتور رندر mental ray رندر بگیریم بصورت پیش فرض 3ds max از scanline برای رندر استفاده می کند . مسیر زیر را برای تغییر موتور رندر دنبال کنید .

Rendering > Render Setup… > Common tab > Assign Renderer > Production > mental ray Renderer

گام سوم : آماده سازی مدل برای تکسچرینگ

خب این گام در واقع ادامه ی آموزش Unwrapping هست . به متریال شطرنجی مون دیگه نیازی نداریم پس حذفش می کنیم .

1 متریال ادیتور را باز کنید

2 یک اسلات خالی را انتخاب کنید

3 روی دکمه ی Get Material کلیک کنید و در پنجره ی باز شده از لیست گزینه ی Arch & Design را انتخاب کنید .

4 متریال جدید را به مدل اختصاص دهید .

42

گام چهارم : تکسچرینگ با Viewport Canvas

ابزار Viewport Canvas از ورژن 2010 به تری دی مکس افزوده شد . در واقع با استفاده از این ابزار می توان محیط تری دی مکس را به یک محیط شبیه فتوشاپ یا برنامه های پینتینگ بدل کرد . خب بذارید Viewport Canvas رو راه بندازیم و شروع به نقاشی کنیم .

1 مدل را انتخاب کنید .

2 پنجره ی Viewport Canvas را از منوی Toolsباز کنید .

3 برای فعالسازی حالت نقاشی روی ابزار paint کلیک کنید .

4 از منو Diffuse Color Map را انتخاب کنید یک پنجره ی جدید باز می شود .

5 سایز تکسچر مپ رو 2000x2000 قرار دهید .

6 فایل رو با فرمت png با نام دلخواه ذخیره کنید . پیشنهاد می کنم RGB 24bit را انتخاب کنید و به Alpha channel هم نیازی نداریم .

7 روی ok کلیک کنید تا فایل ذخیره شود .

43

 

گام پنجم : texture painting

بذارید به مدلمون رو یکم رنگ آمیزی کنیم .

1 به نمای front برید.

2 من برای کاراکترم رنگ سبز رو انتخاب می کنم (R103 G132 B58)

3 روی آیکون ابزار Fill کلیک کنید و سپس روی کاراکتر کلیک کنید .

4 Layers dialog را باز کنید ، درست شبیه به نرم افزار photoshop هست .

5 یک لایه ی جدید ایجاد کنید .

6 رنگ سبز تیره رو انتخاب کنید (R44 G56 B24)

7 ابزار gradiant را فعال کنید . کلیک کنید و نگه دارید و به سمت بالا بکشید و وقتی از نتیجه ی کار راضی شدید کلید را آزاد کنید .

44

 

 گام ششم : ذخیره کردن تکسچر

با کلیک دوباره بر روی ابزار gradiant آنرا غیرفعال نمایید. در حال حاضر دو لایه وجود دارد اما دو لایه نمی تواند در یک فایل PNG   ذخیره شود ، کاری که انجام می دهیم در پنجره ظاهر شده چندین گزینه وجود دارد و همه آنها بسیار واضح می باشد. ما گزینه Save as PSDرو انتخاب کرده و تکستچر رو در متریال مورد نظر جایگزین می کنیم.

من فکر می کنم که معمولا این انتخاب بیشتر ترجیح داده می شه. در حال حاضر فایل به صورت PSD ذخیره شده و فایلمون رو در diffuse color channel قرار می دهیم.

 

 

 ساخت یک کاراکتر برای انیمیشن - Unwrapping بخش دوم

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
محدودیت در نوع پسوند فایل پسوند های مجاز عبارتند از: bmp, doc, gif, jpg, jpeg, pdf, png, ppt, rar, txt, , zip 0 / 3