مرا به خاطر بسپار

IMAGE
دوره آموزشی Vray
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
 در این دوره که سرفصل درسی آن پلاگین VRay می باشد ، مفهوم تحلیل فیزیکی متریال های... Read More...
IMAGE
دوره آموزشی Light و Texturing
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
 در این دوره  تسلط بر تکنیک های تکسچرینگ اجسام ، نورپردازی با نور های 3Ds Max... Read More...
IMAGE
دوره آموزشی مدلسازی در معماری
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
در این دوره  تسلط بر تکنیک های مهم مدلسازی احجام منحنی ، وارد کردن ترسیمات اتوکد... Read More...
پرینت

ساخت یک کاراکتر برای انیمیشن - Texturing قسمت دوم

on . زیر مجموعه : Designing Materials

СНПЧ А7 Пенза, обзоры принтеров и МФУ

این سومین قسمت از آموزش چهار قسمتی ساخت کاراکتر برای انیمیشن می باشد .در این قسمت با ساخت تکسچر و اعمال آن با استفاده از ابزار Viewport Canvas به مدل آشنا می شویم . با ما همراه باشید .

گام هفتم : کار با فتوشاپ

1 این فایل را با فتوشاپ باز کنید .

2 تصویر را desaturate کنید . ( Image > Adjustments > Desaturate )

3 فیلتر Palette Knife را به تصویر اعمال کنید ، من از مقادیر ( 15, 3, 0 ) استفاده کردم .

4 سایز تصویر باید با سایز تکسچر در 3dsmax یکی باشد . اگرنیازی به تغییر سایز وجود دارد انجام دهید .

5 فایل را ذخیره کرده و به مکس برگردید .

 

گام هشتم : اختصاص تکسچر به مدل

حالا نوبت اضافه کردن تکسچر به مدلمون هست ، می توانید این کار را در فتوشاپ انجام دهید اما من این کار را بااستفاده از Viewport Canvas انجام دادم .

1 مدل را انتخاب کنید .

2 Viewport Canvas را باز کنید . ( Tools > Viewport Canvas )

3 برای فعالسازی حالت painting یکی از ابزارهای paint را انتخاب کنید و Layers Dialog را باز کنید .

4 یک لایه جدید بسازید و به حالت انتخاب ذر بیاورید .

5 تکسچر جدیدی که ساختیم را به لایه ی جدید اضافه کنید (File >Load Bitmap Into Current Layer )

6 مد ترکیبی لایه را به overlay تغییر دهید .

7 opacity لایه را روی 35% تنظیم نمایید .

45

نکته : اگر روزلوشن تکسچر مناسب نبود در مسیر زیر رزولوشن را روی بیشترین حد ممکن قرار هید .

Customize > Preferences… > Viewports > Configure Driver… > Appearance Preferences > Download Texture Size > Match Bitmap Size as Closely as Possible 

 

گام نهم : از بین بردن درز موجود در تکسچر

تا این مرحله مدل یک تکسچر خیلی زیبا دارد اما درز بین تکسچر کاملا واضح است . انجام این مرحله در فتوشاپ کار سختی خواهد بود اما در 3d paint به آسانی انجام می شود . از ابزار clone برای نقاشی کردن روی درز استفاده می کنیم .

1 ابزار clone را فعال کنید .

2 دور مدل بچرخید تا یک نمای خوب از درز پیدا کنید .

3 یک brush با شعاع مناسب انتخاب کنید .

4 یک نقطه برای نمونه انتخاب کنید کلید alt را گرفته و کلیک کنید .

5 روی درز را نقاشی کنید .

6 از این متد برای از بین بردن کل درزها استفاده کنید .

 46

 

گام دهم : ساخت جزئیات

با افزودن یک تکسچر در یک لایه ی جدید می توان جزئیات بیشتری به تکسچر اضافه کنیم . (مانند گام ششم که در قسمت قبل دیدیم)

1 این تصویر رادانلود کنید .

2 یک لایه ی جدید ایجاد نمایید . مطمئن شوید لایه جدید بالاترین لایه هست ، می توانید لایه ها را با درگ و دراپ جابجا کنید .

3 تکسچر را به لایه اضافه نمایید .

4 درزها را با ابزار clone حذف نمایید .

5 مد ترکیبی لایه را به overlay تغییر دهید .

6 opacity لایه را روی 35% تنظیم نمایید .

حالا تکسچر جزئیات بیشتری خواهد داشت . همانطور که دیدید این یک متد خیلی سریع برای اضافه کردن جزئیات تصادفی به متریال بود . حالا diffuse map آماده ست حالا نوبت ساخت bump map و reflection map هست .

 

گام یازدهم : اعمال reflection color map

در این گام reflection map را به متریال اعمال می کنیم .

1 در Viewport Canvas اگر ابزارهای paint فعال است آن را غیرفعال کنید .

2 در Viewport Canvas به زیرمجمدعه ی options بروید و گزینه ی paint on را از diffuse color map به reflection color map تغییر دهید .

3 در پنجره ی باز شده سایز تکسچر را 2000x2000 تنظیم کنید .

4 فولدر مورد نظر و نام دلخواه را برای فایلتون انتخاب و فرمت آن را png انتخاب کنید . پیشنهاد می کنم RGB24 را برای depth color انتخاب کنید .

5 روی ok کلیک کنید تا فایل ذخیره شود .

47

گام دوازدهم : نقاشی روی reflection color map

حالا یک تکسچر خالی در reflection color channel داریم . در اینجا ما قسمت های مات را با رنگ سیاه و و قسمتهای دارای انعکاس و درخشنده را با رنگ سفید نقاشی می کنیم .

1 ابزارbrush را انتخاب کنید .

2 رنگ سفید را انتخاب کنید .

3 بزرگترین سایز را انتخاب کنید . (با گرفتن کلیدهای Ctrl+shift و راست کلیک و درگ)

4 مطمئن شوید مقدار پارامتر hardness روی صفر تنظیم شده

5 layers dialog را باز کنید .

6 یک لایه جدی ساخته و به حالت انتخاب در بیاورید .

7 دور دهان مدل را نقاشی کنید .

8 ابزار fill را فعال کنید .

9 رنگ سیاه را انتخاب کنید .

10 لایه ی background را انتخاب کنید .

11 روی مدل کلیک کنید و با رنگ سیاه نقاشی کنید . (به یاد داشته باشید که در حالت paint فقط رنگ هایی که برای رنگ آمیزی مدل استفاده کردیم را می بینم و تاثیر نهایی انعکاس را فقط می تان در رندر دید.)

12 ابزار fill را غیرفعال کنید . یک پنجره ی جدید باز می شود گزینه ی Save as PSD and replace texture in material را انتخاب کنید . حالا فایل با پسوند psd ذخیره شده و reflect color را به متریال اضافه می کند .

48

گام سیزدهم : Reflection Glossiness Map and Bump map

حالا تکسچر را جذاب تر می کنیم .

1 متریال ادیتور را باز کنید .

2 به زیرمجموعه ی general map برید تکسچری را که از reflection color ساختیم را درگ و در اسلات reflectino glossiness بندازید . در پنجره ی باز شده گزینه ی instance را انتخاب نمایید .

3 به زیرمجموعه ی Special Purpose Maps بروید و مقذار bump را برابر 0.05 قرار دهید .

4 حالا میخواهیم یک bump map در فتوشاپ بسازیم .به فتوشاپ برید و تصویری که با فرمت psd ساختیم را باز کنید .

5 لایه ی مربوط به تکسچر diffuse را duplicate کنید .

6 لایه یاصلی مربوط به تکسچر diffuse را ببندید و با لایه ی duplicate شده کار کنید . همه ی لایه ها را ببندید بجز لایه هایی که در گام های 7 و 8 ساختیم . مد ترکیبی لایه را از overlay به normal تغییر دهید و opacity را به 100 . تصویر را با فرمت png مجددا ذخیره نمایید .

7 به 3dsmax برگردید و تصویر جدید را به اسلات bump اضافه کنید .

49

متریال مدل کامل ساخته شد .

 

گام چهاردهم : نورپردازی و تنظیمات رندر

از سه نور برای روشنایی مدل استفاده می کنیم . چون این قسمت آموزش تکسچرینگ هست زیاد به جزئیات نمی پردازیم ولی من تنظیمات دقیق را به شما می دم .

1 نور اصلی : نور Area Spot منتال ری

Intensity/Color/Attenuation > Multiplier: 1,5

Area Light Parameters > Height: 200

Area Light Parameters > Width: 200

2 نور حاشیه : نور Area Spot منتال ری

Intensity/Color/Attenuation > Multiplier: 1,4

Area Light Parameters > Height: 200

Area Light Parameters > Width: 200

3 نور پر کننده : نور skylight

Multiplier: 0,4

Sky Color: pure white

4 نور برای انعکاس دور دهان : نور omni

Advanced Effects > Diffuse: Off

50

علاوه بر نورها تنظیمات رندر را بصورت زیر ست کنید تا یک رندر کاملا براق داشته باشید . به تنظیمات رندر برید و مقدار Mental Ray’s sampling را افزایش دهید تا کیفیت antialias افزایش پیدا کند .

Samples per pixel

Minimum: 4

Maximum: 64

 

Filter

Type: Mitchell

نهایتا رنگ پس زمینه را به سیاه تغییر دهید و رندر بگیرید . در تصویر زیر رندر نهایی کار من را می بینید .

 textured-3d-monster

 

 

 

 

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظر خود را اضافه کنید.

0
محدودیت در نوع پسوند فایل پسوند های مجاز عبارتند از: bmp, doc, gif, jpg, jpeg, pdf, png, ppt, rar, txt, , zip 0 / 3