مرا به خاطر بسپار

IMAGE
دوره آموزشی Vray
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
 در این دوره که سرفصل درسی آن پلاگین VRay می باشد ، مفهوم تحلیل فیزیکی متریال های... Read More...
IMAGE
دوره آموزشی Light و Texturing
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
 در این دوره  تسلط بر تکنیک های تکسچرینگ اجسام ، نورپردازی با نور های 3Ds Max... Read More...
IMAGE
دوره آموزشی مدلسازی در معماری
چهارشنبه, 20 فروردين 1393
در این دوره  تسلط بر تکنیک های مهم مدلسازی احجام منحنی ، وارد کردن ترسیمات اتوکد... Read More...
پرینت

آموزش ایجاد افکت Bokeh - قسمت اول

on . زیر مجموعه : Light & Camera

در این آموزش ما قصد داریم نحوه ایجاد افکت بوکه در نرم افزار 3ds max   رو به شما آموزش بدهیم . واژه بوکه برای عکاسان آشنا است. هنگامی که عمق میدان دید کم است، بخشی از عکس تار می شود. بوکه اشاره به آن تیرگی و یا کیفیت آن بخش دارد.


 bokeh-effect

گام اول موتور رندر mental ray

میخوایم افکت بوکه رو با موتور رندر mental ray رندر بگیریم بصورت پیش فرض 3ds max از scanline برای رندر استفاده می کند . مسیر زیر را برای تغییر موتور رندر دنبال کنید .

Rendering > Render Setup… > Common tab > Assign Renderer > Production > mental ray Rendere

 

گام دوم The Background

 ما قصد داریم یک صحنه 3D   ساده ایجاد کنیم و در نهایت افکت بوکه رو به آن اضافه کنیم. اگر شما فقط به تنظیمات افکت بوکه علاقه مند هستند، می توانید به گام 13 که در قسمت بعدی آموزش در سایت قرار داده می شود مراجعه نمایید.

 ابتدا یک پس زمینه باید ایجاد کنیم.در نمای Front   یک Plan   با مشخصات زیر ایجاد می کنیم.

  • Length: 200
  • Width: 300
  • length Segs: 1
  • Width Segs: 1

 02-plane-object-in-3d-max

 

گام سوم ساخت متریال برای Plan

 با فشردن کلید M   پنجره Material Editor را باز کرده و یک متریال برای Plan   ایجاد می کنیم.

 1-      بر روی دکمه Get Material کلیک کرده و در پنجره ظاهر شده از لیست گزینه Arch & Design رو انتخاب می کنیم.

 2-      Plan رو انتخاب کرده سپس با کلیک بر روی assign material متریال رو به شی مون اختصاص می دهیم.

مقادیر زیر را نیز برای متریال تنظیم می کنیم.

3-      Color: ( RGB 0,16 0,16 0,16 )

4-      Roughness: 0,2

5-      Reflectivity: 0

03-arch-design-matte-material

 

گام چهارم  ایجاد متن

 یک شئی از نوع Text (Create panel > Shapes > Splines > Text) در نمای Front   ایجاد نمایید و تنظیمات آنرا مانند زیر انجام دهید.

  • Interpolation
    • Steps: 14 ( مقدار پیش فرضش برای رندر هایی با وضوح تصویر پایین مناسب است. )
  • Parameters
    • Font: Century Gothic
    • Alignment: Center
    • Size: 60
    • Text: bokeh effect

      04-text-in-3ds-max

 شما می توانید نوشته و فونت دلخواه خود را انتخاب نمایید اما من از فونت Century Gothic استفاده کردم چون دور لبه های نوشته ها خوب و هنگام برجسته سازی شکل مناسبی نوشتمون میگیره .

گام پنجم 3D Text

اکنون نوشتمون یک Shap هست و در رندر هم دیده نمی شود.مدیفایر Bevel   و تنظیمات زیر رو به تکستمون اضافه می کنیم.

( Make a selection > Modify panel > Modifier List > Object-Space Modifiers > Bevel )

  • Parameters
    • Surface
      • Curved Sides: YES
      • Segments: 10
      • Smooth Across Levels: YES
  • Bevel Values
    • Level 1
      • Height: 4
    • Level 2
      • Height: 1,1
      • Outline: -0,6

05-round-corners-with-bevel

 

گام ششم ساخت متریال متن

پنجره Material Editor رو باز کرده و یک متریال برای نوشتمون ایجاد می کنیم.

1-    بر روی دکمه Get Material کلیک کرده و در پنجره ظاهر شده از لیست گزینه Arch & Design رو انتخاب می کنیم.

2-    Text رو انتخاب کرده سپس با کلیک بر روی assign material متریال رو به شی مون اختصاص می دهیم.

مقادیر زیر را نیز برای متریال تنظیم می کنیم.

1 -   Color ( RGB 0,734 0,655 0,5 )

2 -   Glossiness: 0,7

3 -   Metal material: YES

06-shiny-text-material

گام هفتم آماده سازی برای رندر

اکنون صحنمون رو برای رندر آماده می کنیم.

  • متن را به مرکز Plan همانند تصویر زیر جا به جا می کنیم.
  • از نمای Top یک Target camera ایجاد می کنیم. ( Create panel > Cameras > Target )
  • دکمه c   را از کیبورد فشرده تا به نمای دوربین منتقل شویم.

07-3d-scene

گام هشتم اولین تست رندر

اکنون زمان مناسبی برای رندر کردن صحنه برای اولین بار است و شما باید پس از رندر چیزی شبیه به تصویر زیر را ببینید.

08-test-render-of-text

این اولین رندر از کارمون هست بنابراین بدیهی است که برخی از مشکلات وجود دارد

  • اول از همه تصویر خسته کننده است، هیچ چیز جالب وجود ندارد.
  • برخی ار لبه های متنمون خشن هستند چون مقدار Sample کم هست.

برای اینکه لبه های خشنمون رو مشکلشو برطرف کنیم به render setup میریم و مقدار Sample رو افزایش می دهیم.

( Rendering > Render setup… > Renderer > Sampling Quality )

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظر خود را اضافه کنید.

0
محدودیت در نوع پسوند فایل پسوند های مجاز عبارتند از: bmp, doc, gif, jpg, jpeg, pdf, png, ppt, rar, txt, , zip 0 / 3